Canberra - The Nation's capital - Reisverslag uit Canberra, Australië van Jarn Vinders - WaarBenJij.nu Canberra - The Nation's capital - Reisverslag uit Canberra, Australië van Jarn Vinders - WaarBenJij.nu

Canberra - The Nation's capital

Door: Jarn

Blijf op de hoogte en volg Jarn

24 Februari 2014 | Australië, Canberra

Vervolgens ging het avontuur verder in de hoofdstad van Australië; Canberra! Vooraf al veel commentaar van mensen in Sydney zoals “Canberra is een saaie stad” en “Canberra, wat ga je daar in godsnaam doen?!” of “Canberra, daar zit alleen de overheid”. Maar desalniettemin verheugde ik mij er op en ging ik samen met Mirjam en Kostas (beide ook van Maastricht University) met de bus naar Canberra. Bij aankomst in de stad zijn op de verkeersborden de aanduidingen “The Australian National University (ANU)” niet te missen, want 1,5km2 van de stad bestaat uit de campus van de ANU. Op deze campus liggen alle faculteiten (wat veelal prachtige, moderne en onder goede architectuur ontworpen gebouwen zijn), verschillende bibliotheken en 7 van de 8 woonaccomodatie gebouwen, waaronder dus ook Burton & Garran Hall (B&G), waar ik verblijf. Het B&G complex bestaat uit 5 gebouwen, waarvan 4 woonunits à 4 verdiepingen en één gemeenschappelijk gebouw, waar de enorme keuken, een lounge, een bar, computer- en studieruimtes, tafeltennis- en pooltafels, de receptie en meer gevestigd is. Op de campus zelf heb je dan nog naast alle woongebouwen en faculteiten een soort dorpscentrum met een fitnesscentrum, verschillende bars, brasseries, sushi restaurants (want er zijn heel veel Aziaten), een kapper, een bank, een fietsspecialist, een telefoonzaak, een mini-supermarkt, een postkantoor en noem maar op. Ook kun je op de campus gewoon een wilde kangaroo tegen het lijf lopen (zoals mijn Amerikaanse buurjongen op de bijgevoegede foto). Echter voor een fatsoenlijke supermarkt of winkel in welke categorie dan ook, zul je naar het centrum van Canberra (Civic genaamd) moeten. Dit klinkt erger dan het is, want het is slechts 15-20 minuten lopen vanaf B&G Hall. In Civic heb je in principe alles wat je nodig hebt in een stad; grote winkelketens, kleine ondernemers, rustige winkelstraatjes, drukke shopping malls, restaurants, cafés, bars, discotheken en noem maar op. Dit is dan natuurlijk ook het gedeelte van de stad waar ‘s avonds nog veel te doen is, aangezien de grote horeca aanwezigheid. Donderdagavond is de studenten stapavond, wat betekent dat er gratis entrée is in de meeste discotheken en wat betekent dat dit de drukste (en gezelligste) avond van de week is. Canberra is dan ook echt een studentenstad, naast de ANU zijn er ook nog de University of Canberra, de Australian Catholic University en de Australian Defence Force Academy gevestigd, en het is absoluut geen saaie stad of alleen een kantoren/overheidsstad. Natuurlijk is het kleiner en totaal anders dan Sydney, maar ik gebruik zelf vaak de vergelijking tussen Amsterdam en Maastricht, beide steden zijn zo anders, maar beide steden zijn ook hartstikke leuk.
Het enige verschil, hier is juist de kleinere stad de hoofdstad.

Toen ik hier op zondag 9 februari aan kwam, waren er wederom meteen Nederlandse invloeden aanwezig. Namelijk op het busstation waren de Olympische Winterspelen op een groot scherm te volgen en op dat moment waren net wedstrijden met een van onze Nederlandse schaatsers. ‘s Avonds hadden we meteen een international welcoming party en op maandag de 10e begon de O-week (orientatie week). Gedurende deze O-week waren dagelijks activiteiten gepland om mensen te leren kennen, zoals verschilende sporten, waterballon gevechten, lunches, etc. Iedere avond was er vervolgens een thema-feest in de bar van B&G. En voor de “die-hards” kon er natuurlijk na deze thema feesten nog uitgegaan worden in Civic.

De week na de O-week begonnen we rustig aan met alleen colleges en sinds de tweede week had ik pas colleges en onderwijsgroepen. Wat betreft de Universiteit is het onderwijssysteem vrij goed te vergelijken met het systeem dat ik gewend ben in Maastricht, we hebben per vak colleges en onderwijsgroepen. Waarbij je in de colleges gewoon in een mega zaal naar de theorie luistert en in de onderwijsgroepen je de theorie moet toepassen door middel van opdrachten.

Het weer bevalt ook prima, aangezien ik in Nederland in de “winter” weg ging en hier in de zomer terecht kwam. Toen ik vier weken geleden aan kwam was het nog 35-40 graden, nu is het meestal rond de 25-30 graden. Canberra heeft echter wel meer regen dan verwacht, dus ook hier ontkom je niet aan af en toe nat thuis komen.

Na deze lange preek van mij zijn jullie vast blij dat ik nu ga stoppen met schrijven. Oja, het laatste dat ik jullie nog wil mededelen is dat fietsen hier levensgevaarlijk is voor mensen die gewend zijn aan de rechterkant van de straat te rijden! Met dit links rijden had ik echter de eerste dag in Sydney al moeite, aangezien je geen auto’s van rechts gewend bent op een zebra-pad, en nog steeds ben ik er niet aan gewend!

Groetjes vanuit Australië!